Road trip til Protaras og Cape Greco

Noe av det som er så fantastisk med Kypros, er at det er så korte avstander. Det tar kun et par-tre timer å kjøre fra vest til øst på øya. Fra Paphos til Famagusta. Dermed er det lett å gjøre dagsutflukter evt. med en overnatting. Da vi hadde besøk av venner og familie her i august, benyttet jeg sjansen til å reise litt ekstra sammen med dem. En av turene dro jeg sammen med min mor. Vi har reist sammen på alt fra weekendturer til en tre ukers tur. Jeg er glad for at vi har disse gode minnene sammen og ikke minst så tenker jeg at man vet jo aldri hvor lenge man har dem. Foreldre. Og kanskje får man barn og blir foreldre selv…og glemmer litt sine egne i det man er opptatt med å være forelder. Det er nesten litt tabu å si, men det er jo sant. Vi snakker ikke om døden, men jeg tror om vi tenker mer på hvor verdifullt livet er, er døden en naturlig del av livet også. Selvom vi ikke snakker om det. Dystert kan noen si, mens andre kan si at tanken på at jeg kan dø før jeg blir skikkelig gammel, får meg til å leve enda mer! Noen ganger tenker jeg at mange mennesker lever som om de skulle ha ni liv og har all verden med tid….tid til å sløse bort med utallige timer foran tv eller andre ting som sløver deg mer ned, enn vekker deg. Det er dette ene livet!  Gjør mer av det som gir energi og næring til deg og sjelen din. For meg er opplevelser og det å være sammen med mennesker jeg er glad i, en del av det som skaper positiv energi. Lev og opplev!

Etter å ha kjørt fra Paphos på ettermiddagen, ankom vi Protaras, i Famagusta distriktet, på kvelden. Vi overnattet en natt på Alva hotell, som ligger i Fig Tree Bay. Fint hotell med god location for utflukter. Dagen etter reiste vi til Sirena Bay – noen få minutter fra Fig Tree Bay. Der fant vi en nydelig kafe, som jeg har lyst til å dra tilbake til. Sirena Bay Bar and Restaurant. Eller Sirena Bay Tavern, som det stod på skiltet. Jeg spiste ikke der, så maten vet jeg ingenting om, men kaffen og location var helt fantastisk!

Elsker fargene! Sirena Bay Beach bar and restaurant ligger nydelig til inne i bukten

Morgenkaffen med denne utsikten…

Sirena Bay er et vakkert sted med en barnevennlig sandstrand innerst i bukten. Hele kysten langs Protaras ligger det vakre strender på rekke og rad. Det blir et lite utvalg her. Paralimni, Pernera og Protaras er ikke store områder. Det tar kun noen minutter med bil til de ulike strendene. Hvis du tar utgangspunkt i f.eks Fig Tree Bay er ikke kjøreturen lengre ca 10 min til utkanten av Cape Greco Nasjonal park. Ved siden av Fig Tree Bay ligger Green Bay, der du bla kan leie alt av vannsportsutstyr

Vi reiste videre til Cape Greco, som ligger mellom Ayia Napa og Protaras. Cape Greco er en nasjonal park og ligger på en halvøy med det nydeligste turkise klare vannet du kan tenke deg! Blue Lagoon finnes her også, ikke bare i Paphos. Det er grotter og laguner langs hele kysten. Stedet er kjent for den blå lagunen, det klare vannet, dype grotter med navn som “The palace caves” og “The smugglers”, som det er mulig å svømme inn i. Opptil 80 meter dype grotter! Snorkle -og dykketurer er selvsagt populært. Og å hoppe fra klippene!

I Cape Greco møtte vi mange til fots og på sykkel i nasjonalparken. Det så veldig varmt ut! Men, utover høsten kan jeg tenke meg at det er helt nydelig! Det er mange flotte turstier og piknik-områder i parken. Benker er plassert rundt for hvilepauser, eller for å nyte utsikten

Kan du tenkte deg hvor fantastisk det ville vært å padle kajakk her! “Blue Lagoon” lever opp til navnet sitt!

Kamara toy koraka – Et naturlig underverk – en bro! Den sies å være den vakreste på Kypros

Agioi Anargyroi kapell i Cape Greko

Rett ved kapellet går det en liten vei…

…med en trapp ned til…

… …….en lagune!!

Agioi Anargyroi Cave. Se de fargene! Og det klare vannet! Snorkelmasken min – hvor er du? Okay, neste road trip på Kypros blir med snorkelmaske og svømmeføtter! Et svømme- snorkle-dykke- paradis!! Når det er lavvann kan man visst gå inn flere av grottene i området. Grotten her ble tidligere brukt av fiskere, som trengte ly. Det sier også at det renner hellig vann her…

Vakre Konnos Bay i utkanten av Cape Greko

Det sies at Kypros har noe av det klareste vannet i Middelhavet, og det tror jeg på:)

En alkoholfri øl på Grecian Park Hotel før kjøreturen hjem.. Veldig god service og god mat, men var så sulten så jeg glemte å ta bilder av maten..haha

Vi stoppet en liten tur innom Larnaca for en kaffe på stranden. Larnaca har uendelig mange kafeer og restauranter langs den lange strandpromenaden. Tur til Larnaca får bli en egen road trip:)